lördag 11 september 2010

Änglar




3/19/2010

Ur Jenny av Jonas Gradell

När jag va liten gjorde jag av misstag en ängel. Eller jag frammanade en ängel i snön i en glänta bortanför mitt barndomshem.

Jag visste inte om ängeln ville mig väl eller illa.

Jag visste att också fallna änglar finns.

Och allting faller. Förr eller senare faller allt. Det visste jag inte då men det vet jag nu.

Jag tänkte berätta något annat som jag lärt mig om änglar som ni säkert inte vet: Det har ofta värk i skuldrorna där vingarna sitter.

Det trodde ni inte. Det visste ni inte.

En annan sak som många inte vet är att vingar kan vara tunga att bära upp, särskilt om det har regnat och de blivit blöta. Fjädrar luktar förresten märkligt när det är fuktiga.

Det visste ni inte heller. Det är mycket ni inte vet.

Det sägs att Gud gav människan den fria viljan. (även om det råder en del meningar om det)

Änglarna fick hur som helst ingen vilja alls. De fick skapa den själva.

Viljan är som en liten svulst inom dem som växer. Om den inte opereras bort kan den sprida sig ohejdat och vara mycket farlig. Då kan den egenfödda viljan ta över änglarnas medvetande fullständigt, och de blir helt oregerliga.

Som tamfåglar som plötsligt blivit vilda och i panik flaxar mot burens galler.

De för ett satans oväsen då, och det är i regel då som Gud kastar ut dem. Lovsång vill han ha, Gud, och inte massa oljud.

För det är nog så att änglar skriker i paradiset.

När allt är som värst och de inte står ut skriker de. Skriker i förtvivlan för att de är fastkedjade, för att de inte kan röra sig. Varje rörelse de skulle göra vore en rörelse ut.

Blick stilla måste de vara om det inte ska falla. I varje ögonblick måste de anstränga sig för attinte göra fel, koncentrera sig på att inte börja vilja.

Också de himmelska varelserna ska nämligen bli dömda.

Också änglarna tar sig Gud rätten att döma.

Det visste ni inte. Det trodde ni inte.

Nu ska jag avslöja något ytligare Kom närmre så ni hör, jag vill inte tala för högt så jag viskar:

också i himlen finns det dom som gör uppror. Sådana som inte fogar sig.

Också änglar faller. Också änglar drömmer.

Ja, också änglar drömmer understundom om att hitta vägen ut. Och i paradiset är enda vägen ut neråt, enda möjligheten är att falla. Att släppa taget och låta sig falla. Och bli en fallen ängel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar